close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לימודי רפואה משלימה לציבור הדתי

מערכת שורשכט תשרי, תשעג15/10/2012

הרפואה המשלימה שפרצה לחיינו היא לא רק דרך רפואה, היא גם דרך חיים. האם לימודי רפואה כזו מתאימים לדתיים?

תגיות:

רפואה משלימה המכונה גם רפואה אלטרנטיבית הינה דרך טיפול ולעיתים קרובות גם דרך חיים אשר נכנסה בסערה לעולם המערבי. הרפואה המשלימה אשר התפתחה במזרח הרחוק מציגה תורות חדשות של ידע אודות הקשר בין גוף ונפש. מטרת הרפואה המשלימה היא ריפוי וטיפול בבעיות גופניות תוך הבנה והכרה בכך שהגוף והנפש קשורים האחד לשני ויש להגיע לאיזון בשני המישורים על מנת להביא לריפוי שלם.

בעולם המערבי תחום הרפואה המשלימה הפך בין לילה לתחום מקובל ומושך שאנשים רבים מאמצים לחייהם, אם כמטופלים בתחום ואם כמטפלים. התחום שכאמור התפתח במזרח הרחוק ונשען על מאות שנים של ידע שעבר בין שמאנים ונזירים מושך רבים לתוכו בשל הפשטות שמציע - לגוף יכולת ריפוי טיבעית וכאשר הוא נקלע לבעיה יש לסייע לו להגיע חזרה לאיזון.

חששות רבים שעוד היו מהתחום הלא ידוע והמשונה לעיתים, החלו להתפוגג ולהיעלם בעקבות מחקרים רבים שהראו כי הטיפולים השונים יעילים ובטוחים ובעקבות עשרות מטופלים אשר דיווחו על הקלה במצבם. וכיום, טיפולי רפואה משלימה משולבים במסגרת קופות החולים ובתי החולים והתחום מאורגן ומפוקח על ידי חקיקה.

הכשרת מטפלים בתחום הרפואה המשלימה הפכה גם היא מפוקחת ומוסדרת ומכללות אקדמיות, אוניברסיטאות ובתי ספר המתמחים בתחום מכינים תוכניות לימוד מסודרות אשר משלבות בין לימודי רפואה משלימה לבין תכנים בסיסיים באנטומיה, החייאה ואתיקה המקובלים בעולם המערבי.

כיצד נתפסת הרפואה המשלימה בציבור הדתי והחרדי?
הרמב"ם, גדול הרופאים היהודים, גרס כי "אף חולה אינו דומה במחלתו למשנהו...". אמירה זו מתאימה במהותה לתפיסת העולם של הרפואה המשלימה הרואה למולה לא רק את המחלה או הבעיה הגופנית אלא את נפשו וגופו של החולה יחדיו.

בציבור הדתי והחרדי הקבלה של תחום הרפואה המשלימה הייתה איטית יותר לעומת החברה החילונית. בחברה הדתית ניכר היה שכניסת התחום למוסדות הלימוד והחילחול לחברה עצמה היה תלוי בחקיקה ובהסדרת הרפואה המשלימה במוסדות הגדולים ובאקדמיה בארץ. לאחר שהתחום הוסדר ונכנס אפילו לקופות החולים החלו גם מוסדות לימוד דתייים לפתוח בתי ספר לרפואה משלימה.

כיום, הציבור הדתי חשוף לתכני הרפואה המשלימה ויכול להשתלב במסגרת לימודי רפואה משלימה בשלל מוסדות לימוד המותאמים לציבור הדתי. תוכניות הלימוד בתחום כוללות לימודי פרחי באך, לימודי פסיכותרפיה, לימודי מורפולוגיה, לימודי רפלקסולוגיה, לימודי אירידולוגיה, לימודי דיקור סיני, לימודי צמחי מרפא, לימודי ארומתרפיה, לימודי תזונה הוליסטית ועוד.

בנוסף חשוב לציין שהמכונים והמכללות אשר מלמדים רפואה משלימה בחברה הדתית מקפידים הן על רמה אקדמית גבוהה של תוכנית הלימוד בתחום והן על לימודים ברוח ההשקפה היהודית.

לימודי רפואה משלימה לנשים
נראה כי מוסדות הלימוד הדתיים פונים בעיקר לנשים ורבים מהמוסדות מציעים את תוכניות הלימוד שלהם בתחום הרפואה המשלימה לנשים בלבד, משמע בכיתה בה לומדות רק נשים. ייתכן והדבר נובע מכך שהנשים, אשר מסייעות היום לפרנסת המשפחה, בעלות אפשרות בחירה גדולה יותר של מקצוע ואולי גם מתחברות יותר לתחום שהוא טיפולי במהותו.

מקצוע טיפולי ברפואה משלימה הוא מקצוע שמאפשר חופש וגמישות מבחינת שעות העבודה. ניתן להיות שכירים לעבוד בשעות הבוקר (למשל בקופות החולים) וכן ניתן להיות עצמאים ולקבוע את שעות העבודה בהתאם ליכולת.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה